Uudenkaupungin osakilpailusta menestystä sekä epäonnea!
Rallybaron tiimin Olli Pollari sijoittui Uudenkaupungin ympäristössä ajetussa SM Oili Jalonen rallissa luokkansa kolmanneksi. SM3- luokan kuljettaja kertoi olevansa tyytyväinen suoritukseen, mutta myös hampaankoloon jäi pureskeltavaa tulevaa ajatellen,
– pitkin kautta ensimmäinen erikoiskoe on ollut haasteellinen, ei heti löydy rytmiä ja siinä menetetään aikaa. Alussa kertyneen eron kurominen on aina kokonaisuudesta pois, siinä on selkeä kehityskohta ja pitäisi rohkeasti ajaa täysveto päällä ensimetreiltä lähtien, kommentoi Pollari.
Kisan jälkeisissä tunnelmissa Pollari katsoo, että mahdollisuudet myös parempaan oli olemassa. Mies jahtasi neljän erikoiskokeen jälkeen luokkansa toista sijaa, mutta huollon jälkeiset erikoiskoeajat notkahtivat. Yksiselitteistä syytä tähän ei ole löytynyt ja analyysin tekeminen on edessä. Huomionarvoista on se, että heikosti sujuneet erikoiskokeet olivat kahteen kertaan ajettavia, eikä niillä sattunut ajollisia virheitä tai muita siihen liittyviä tekijöitä. Myös nuotin mies kokee olleen riittävän nopea näille erikoiskokeille. Huolimatta näistä haasteista, mies täräytti vielä kilpailun päättäneelle Varhelan erikoiskokeelle luokkansa pohja-ajan.
Pollarin sijoitus SM3- luokan kokonaispisteissä on tällä hetkellä kolmas. Edellä menevät ovat kuroneet eron jo melko isoksi, mutta kolmannesta sijasta käydään vielä kovaa vääntöä. Pollarin tavoitteena on saavuttaa kauden päätteeksi pronssinen mitali!
Jesse Turusen voittovauhti hyytyi rengasrikkoon
Hyundai i20 R5 kuljettaja Jesse Turunen lähti kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun kovin tavoittein. Tarkoituksena oli ottaa kauden avausvoitto ja valmistautuminen kisaan poikkesi aiemmasta,
– kaikki osa-alueet pilkottiin palasiin ja katsottiin, missä voidaan parantaa ja mitkä seikat ovat kohdillaan. Itse ajamiseen nämä asiat eivät niinkään liittyneet, lähinnä auton säätämiseen sekä toimintaamme kisan aikana, avaa Turunen.
Eväät kisaan tuli ilmeisen hyvin pureskeltua, sillä Turunen piiskasi Hyundain kartanlukijansa Kari Kallio kanssa loistovauhtiin. Ajourakka alkoi nousujohteisesti, vaikka aamun ensimmäinen erikoiskoe ei miestä tyydyttänyt. Sen jälkeinen vauhti oli kuitenkin vakuuttavaa ja tauolle Turunen saapui toisena, ollen iskuetäisyydellä kärkipaikkaa pitäneestä Asunmaasta. Rennon oloinen Turunen totesi, kuinka vauhtia olisi vielä reservissä ja iltapäivän lenkillä olisi tarkoitus kiilata kärkimieheksi.
Reippaasta asenteesta huolimatta kävi toisin. Tälläkään kertaa länsirannikon tiet eivät osoittautuneet Joensuulaiselle suosiollisiksi, vaan ek 6:lla Puotilassa nyppy vasen yhdistelmässä miehen autosta rikkoontui rengas. Esiin kaivautunut maakivi ajolinjalla oli näkymättömissä. Turusen mietteet tällä kohdin olivat painokelvottomia ja erikoiskokeen maalissa täytyi tunnustaa, ettei kisasta jäisi käteen kuin pettymys. Voittotaistelu oli ohitse.
Epäonnesta huolimatta varmistelu ei Turusen luonteelle sopinut, joten matka jatkui tavoitellen edellä meneviä. Siinä mielessä päivän loput erikoiskokeet olivat onnistumisia täynnä. Legendaariselle Sannaisten taipaleelle kirjattiin pohja-aika Turusen nimiin, eikä se ollut kaukana myöskään kisan päättäneessä Varhelassa. Siellä mies tarjosi myös yleisölle viihdettä Hyundain kaasupolkimen jumittua täydessä vauhdissa pohjaan. Siinä yksi risteys mentiin reippaalla otteella leveälti ja kovaa, Turunen kuvailee.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Hyundailla voidaan ajaa voitosta. Spekulaatiot tältä osin on nyt kuitattu ja Turunen aikoo jatkaa kauden päätöksessä Tampereella samalla linjalla, eli voitto mielessä.