Jesse Turunen Hyundain i20 R5 autosta; astetta parempi laite!
Rallin SM- sarjassa kesäkauden avaus on ovella ja kuhina rallitiimeissä on kovimmillaan. Yksi mielenkiintoisista kuljettajista on Rallybaron- tiimin Jesse Turunen, joka valmistautuu Hyundai i20 R5 autolla ensimmäiseen sorakisaan. Takana on talvikaudella ajettu debyyttikisa, joka päätyi viidenteen sijaan Tahkolla ajetussa SM rallissa.
Hyundain rattiin hyppääminen on Turusen mukaan sujunut hyvinkin vaivattomasti, eikä ensimmäinen kisa sorapinnalla aiheuta paineita. Suurimmat tunteet koetaan poikamaisen innostuksen tapaan ja luottamus kilpailukykyyn on kohdallaan. Vielä kun miehen ranteista saadaan irti talvikelien jälkeinen kohmelo niin tulostakin pitäisi syntyä. Näiden määritteleminen etukäteen saa Turusen kuitenkin mietteliääksi. Hän ei intoudu aiheesta syvällisemmin keskustelemaan, vaan ohjaa sen turvallisemmille vesille keskittyen kertomaan testityöstä ja sen hedelmistä,
– auton balanssin kanssa on ollut tekemistä ja alustan säätöjä on nyt haettu monelta eri suunnalta. Lentorata alkaa hiljalleen hahmottua, toteaa Turunen testiajon lomassa.
Turunen ei todellakaan liioittele puhuessaan lentoradoista, sillä mies lataa huimalla vauhdilla yli nyppyjen vieden Hyundain äärirajoille huippunopealla tiellä. Se lienee tarkoituskin, sillä testikilometrit ovat jääneet siviilikiireiden keskellä vähälle. Kaikki on otettava irti tulevaa ajatellen ja jokainen säätö auton parissa on ennalta suunniteltu. Se tuottaa tulosta ja miehen tyytyväisyys on silminnähtävää. Siitä kertoo myös keskustelun palautuminen tuloksiin. Turunen toteaa pilke silmäkulmassa, kuinka Riihimäellä vauhdin mittariksi otetaan Marko Mänty ja tavoitteeksi asetetaan debyyttikisan viidennen sijan parantaminen. Ihan vain siksi, että nyt käsissä on astetta parempi kilvanajolaite.