Ensikilometrit Hyundai i20 R5 autolla!
Pohjoismaiden ensimmäinen R5 luokiteltu Hyundai i20 on nähnyt päivänvalon, kun Rallybaron tiimi marssitti uutukaisen esiin testitilaisuudessa Lopella. Auton kauniisti kaartuvat linjat ja hyökkäävä olemus yhdistettynä rapeaan äänimaailmaan kertovat oleellisen, tämä kilvanajolaite ei jätä kylmäksi.
Asiakaskäyttöön suunnattu auto on valmistunut Hyundai Motorsport Customer Racingin toimesta ja sen kehittämisestä on vastannut mm. Hyundain WRC auton ohjaksissa nähty Kevin Abbring. Kehitystyön tulokset alkoivat näkyä edellisenä syksynä, kun Abbring ajoi Ranskassa ensimmäiseen voittoon Rallye du Varissa. Odotukset kilpailukyvystä ovat korkealla.
Tiimipäällikkö Antti Leinonen avaa ajatuksiaan haasteista ja odotuksista uuden auton parissa. Askelmerkit tulevaan ovat selvät, ei ladata kohtuuttomia odotuksia debyyttiin, saati tulevan kauden ajalle. Leinosen mukaan yhtälöä täytyy tarkastella realistisesti, kuljettajana toimivan Jesse Turusen on tutustuttava R5 luokan autoon kaikessa rauhassa paineettomassa ympäristössä. Myös tiimillä on vielä paljon opeteltavaa, sillä infrastruktuuri auton ympärille on rakennettu hyvin nopealla aikataululla. Palikoiden tulee vielä hioutua, sillä katse on pidemmällä kuin tässä kaudessa.
Hyundai i20 R5 taittuu Lopella sijaitsevalla testierikoiskokeella penkkoja pyyhkien, Turusen innostus kilpa-autosta on ilmeinen; ”ei voi kuvailla, uskomatonta”. Ei mene kauaa, kun äreä ääni halkoo jälleen peltomaisemaa. Mies ei autosta malta poistua, uutta kierrosta toisen perään, Turusen ilme kertoo fiiliksen.
Tahko SM ralli päättää SM -sarjan talvikauden, mutta samalla se myös avaa uuden sivun suomalaisessa autourheilussa. Hyundai i20 R5 auton ensikilpailu pohjoismaissa ja talvisissa olosuhteissa. Rallybaron tiimi on tehnyt merkittävän teon suomalaisen autourheilun puolesta.